lördag 13 juni 2015

Uppdrag 9 " Vi skapar oss flyt "

Material:

  • Vatten
  • Stora och små cylindrar
  • Plastbyttor
  • Tejp
Förberedelser:
  • Hur ska det dokumenteras ? Häfte, lösblad eller dator.
  • Uppdraget har en utvärderande karaktär och är viktigt som underlag för vilka kunskaper som eleven tillägnat sig.
Mål: 
  • Att analysera tidigare mätningar och göra förutsägelser med motiveringar.
  • Att kunna kombinera olika cylindrar och få dessa att flyta.
  • Att få ett konkret exempel på digitalt test som visar  elevens kunskaper.
Centralt innehåll Lgr 11
  • Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering
  • Dokumentation av enkla undersökningar
  • Tolkning och granskning av information med koppling till fysik.
  • Mätningar och mätinstrument t.ex. vågar och hur de används i undersökningar.
Förmågor i fokus ( Markerat med gult )
  • Söka och granska information
  • Ta ställning och motivera
  • Diskutera och kommunicera naturvetenskap
  • Ställa frågor
  • Formulera en hypotes
  • Planera en undersökning 
  • Genomföra en undersökning
  • Tolka och dra slutsatser
  • Utvärdera en undersökning
  • Dokumentera och diskutera
  • Observera
  • Sortera
  • Beskriva och förklara

Övning:  
  • Gör tre kombinationer med de olika cylindrarna.
  • Gör en förutsägelse och motivera varför ni tror att de kommer att flyta eller sjunka.
  • Testa

Elevens självbedömning ( Grönt = Jag kan själv    Gult = Jag kan tillsammans med en klasskamrat Röd = Jag kan med hjälp av lärare )
  • Jag kan förklara varför en kombinationer  av olika cylindrar kommer att flyta eller sjunka.          
  • Jag kan förklara hur man genom mätningar kan avgöra om kombinationerna kommer att flyta eller sjunka i vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar