Material:
- Vatten
- Mugg fylld till 1/3 med salt
- Plastbyttor
- Rundstav
- Balansvåg
- Uppsättning av föremål
Förberedelser:
- Hur ska det dokumenteras ? Häfte, lösblad eller dator.
- Se till att vattnet blir mättat med salt.
- Kontrollera att akrylcylindrarna och nylonskruven flyter i saltvattnet.
Mål:
- Att kunna genomföra mätningar för att få fram massan av en "saltvattencylinder".
- Kunna använda resultatet i mätningarna och dra slutsatser om föremålen kommer att flyta eller sjunka i saltvatten.
- Praktiskt exempel på elevens självbedömning
Centralt innehåll Lgr 11
- Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering
- Dokumentation av enkla undersökningar
- Tolkning och granskning av information med koppling till fysik.
- Mätningar och mätinstrument t.ex. vågar och hur de används i undersökningar.
Förmågor i fokus ( Markerat med gult )
- Söka och granska information
- Ta ställning och motivera
- Diskutera och kommunicera naturvetenskap
- Ställa frågor
- Formulera en hypotes
- Planera en undersökning
- Genomföra en undersökning
- Tolka och dra slutsatser
- Utvärdera en undersökning
- Dokumentera och diskutera
- Observera
- Sortera
- Beskriva och förklara
Övning:
- Genomför vägning av saltvattencylindern
- Placera in resultatet i klassdiagrammet
- Formulera en "bra diskussionsfråga". Hur kan man ställa frågor som uppmuntrar till diskussioner och samtal.
Elevens självbedömning i ett Kahoot
- Jag kan förklara varför saltvatten väger mer än sötvatten
- Jag kan redogöra för varför föremål kan sjunka i sötvatten men flyta i saltvatten
- Jag kan förklara hur man genom mätningar kan avgöra om akrylcylindern kommer att flyta eller sjunka i saltvatten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar