- Stor cylinder ( plastkopp )
- Tejp
- Bägare med vatten
- Balansvåg + gem
- Färgade kort ( Gröna, gula och röda )
Förberedelser:
- Hur ska det dokumenteras ? Häfte, lösblad eller dator.
- Plocka fram materialet
Mål:
- Att kunna genomföra mätningar som leder fram till massan av en vattencylinder.
- Att utifrån mätningarna kunna dra slutsatser om föremål med samma volym kommer att flyta eller sjunka.
- Att kunna formulera frågor som öppnar upp till samtal och gör elevens uppfattningar synliga.
- Att få ett redskap för elevens självbedömning
Centralt innehåll Lgr 11
- Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering
- Dokumentation av enkla undersökningar
- Mätningar och mätinstrument t.ex. vågar och hur de används i undersökningar.
Förmågor i fokus ( Markerat med gult )
- Söka och granska information
- Ta ställning och motivera
- Diskutera och kommunicera naturvetenskap
- Ställa frågor
- Formulera en hypotes
- Planera en undersökning
- Genomföra en undersökning
- Tolka och dra slutsatser
- Utvärdera en undersökning
- Dokumentera och diskutera
- Observera
- Sortera
- Beskriva och förklara
Övning:
- Plocka fram materialet och genomför mätningarna.
- Placera in " vattencylinderns " massa i det gemensamma diagrammet.
- Hur kan man dra slutsatser utifrån diagrammet ?
- Vilka begrepp kan dyka upp och hur ska man bemöta dessa ?
Exempel på frågor att ställa till eleverna:
- Hur tror du att man kan väga vatten ?
- Varför tror du att man ska genomföra mätningarna på det sättet ?
- Hur tror du att man kan se i diagrammet om föremål kommer att flyta eller sjunka ?
Elevens självbedömning ( Grönt = Jag kan själv Gult = Jag kan tillsammans med en klasskamrat Röd = Jag kan med hjälp av lärare )
- Genomföra mätningar så att jag vet massan på vattencylindern
- Använda diagrammet för att avgöra om föremålen sjunker eller flyter.
- Dra egna slutsatser om föremål med samma volym kommer att flyta eller sjunka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar