Material:
- Aluminiumfolie
- Saxar och linjaler
- Kulor
- Ev. Kopior av "last-tabell"
- Behållare med vatten
Förberedelser:
- Hur ska det dokumenteras ? Häfte, lösblad eller dator ( excel )
- Plocka fram materialet.
- Gå igenom hur båtarna kan byggas.
Syfte och mål:
- Få en förståelse för att volymen av den undanträngda vätskan är kopplad till flytförmågan. Tunga saker kan flyta om de tränger undan tillräckligt stor volym vatten
- Planera, genomföra och dokumentera en undersökning. Öva naturvetenskapligt arbetssätt, genomföra korrekta mätningar och dra slutsatser av mätningarna.
- Kunna dra slutsatser om flytförmågan utifrån begreppen: storlek, form och lastförmåga.
Centralt innehåll Lgr 11
- Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering
- Dokumentation av enkla undersökningar
- Mätningar och mätinstrument t.ex. vågar och hur de används i undersökningar.
- Krafter och rörelser i vardagssituationer och hur de upplevs och kan beskrivas.
Förmågor i fokus ( Markerat med gult )
- Söka och granska information
- Ta ställning och motivera
- Diskutera och kommunicera naturvetenskap
- Ställa frågor
- Formulera en hypotes
- Planera en undersökning
- Genomföra en undersökning
- Tolka och dra slutsatser
- Utvärdera en undersökning
- Dokumentera och diskutera
- Observera
- Sortera
- Beskriva och förklara
Övning:
- Vi genomför uppdrag 6 och följer bokens instruktioner
- Vilka begrepp är lämpliga att behandla ? Densitet, lyftkraft.
- Vilka elevuppfattningar kan formuleras kring vikt och flytförmåga ?
Tips ! Berättelsen om Arkimedes. Samarbete med svenska eller engelska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar