måndag 27 april 2015

Uppdrag 6 " Varför sjunker inte en pråm ? "

Material:

  • Aluminiumfolie
  • Saxar och linjaler
  • Kulor
  • Ev. Kopior av "last-tabell"
  • Behållare med vatten
Förberedelser:
  • Hur ska det dokumenteras ? Häfte, lösblad eller dator ( excel )
  • Plocka fram materialet.
  • Gå igenom hur båtarna kan byggas.
Syfte och mål: 
  • Få en  förståelse för att volymen av den undanträngda vätskan är kopplad till flytförmågan. Tunga saker kan flyta om de tränger undan tillräckligt stor volym vatten
  • Planera, genomföra och dokumentera en undersökning. Öva naturvetenskapligt arbetssätt, genomföra korrekta mätningar och dra slutsatser av mätningarna.
  • Kunna dra slutsatser om flytförmågan utifrån begreppen: storlek, form och lastförmåga.
Centralt innehåll Lgr 11
  • Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering
  • Dokumentation av enkla undersökningar
  • Mätningar och mätinstrument t.ex. vågar och hur de används i undersökningar.
  • Krafter och rörelser i vardagssituationer och hur de upplevs och kan beskrivas.
Förmågor i fokus ( Markerat med gult )
  • Söka och granska information
  • Ta ställning och motivera
  • Diskutera och kommunicera naturvetenskap
  • Ställa frågor
  • Formulera en hypotes
  • Planera en undersökning 
  • Genomföra en undersökning
  • Tolka och dra slutsatser
  • Utvärdera en undersökning
  • Dokumentera och diskutera
  • Observera
  • Sortera
  • Beskriva och förklara
Övning:  
  • Vi genomför uppdrag 6 och följer bokens instruktioner
  • Vilka begrepp är lämpliga att behandla ? Densitet, lyftkraft.
  • Vilka elevuppfattningar kan formuleras kring vikt och flytförmåga ?
Tips ! Berättelsen om Arkimedes. Samarbete med svenska eller engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar