fredag 24 april 2015

Uppdrag 2 " Vad flyter och vad sjunker "

Material:
  • Föremål som flyter / sjunker
  • Plastbyttor
  • Vatten
Förberedelser:
  • Hur ska det dokumenteras ? Häfte, lösblad eller dator.
  • Plocka fram föremål på ett bord. ( " flytare " och " sjunkare " ).
Mål: 
  • Beskriva och dokumentera din undersökning av vilka föremål som flyter eller sjunker i vatten
  • Beskriva några tänkbara egenskaper som du tror påverkar ett föremåls förmåga att flyta eller sjunka
Centralt innehåll Lgr 11
  • Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering
  • Dokumentation av enkla undersökningar
  • Tolkning och granskning av information med koppling till fysik.
Förmågor i fokus ( Markerat med gult )
  • Söka och granska information
  • Ta ställning och motivera
  • Diskutera och kommunicera naturvetenskap
  • Ställa frågor
  • Formulera en hypotes
  • Planera en undersökning 
  • Genomföra en undersökning
  • Tolka och dra slutsatser
  • Utvärdera en undersökning
  • Dokumentera och diskutera
  • Observera
  • Sortera
  • Beskriva och förklara

Övning:  " Vi låtsas att vi är elever "
  • Välj ut ett föremål som du tror  är en " sjunkare "  respektive " flytare ".
  • Fotografera av högarna med " flytare och sjunkare " och publicera på bloggen.
  • Ge exempel på elevsvar som kan förklara varför det flyter eller sjunker. 
  • Samtal kring de likheter och skillnader som finns inom respektive grupp av        " flytare " och sjunkare " .
  • Vilka begrepp kan dyka upp och hur ska man bemöta dessa ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar