Material:
- Föremål som flyter / sjunker
- Plastbyttor
- Vatten
Förberedelser:
- Hur ska det dokumenteras ? Häfte, lösblad eller dator.
- Plocka fram föremål på ett bord. ( " flytare " och " sjunkare " ).
Mål:
- Beskriva och dokumentera din undersökning av vilka föremål som flyter eller sjunker i vatten
- Beskriva några tänkbara egenskaper som du tror påverkar ett föremåls förmåga att flyta eller sjunka
Centralt innehåll Lgr 11
- Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering
- Dokumentation av enkla undersökningar
- Tolkning och granskning av information med koppling till fysik.
Förmågor i fokus ( Markerat med gult )
- Söka och granska information
- Ta ställning och motivera
- Diskutera och kommunicera naturvetenskap
- Ställa frågor
- Formulera en hypotes
- Planera en undersökning
- Genomföra en undersökning
- Tolka och dra slutsatser
- Utvärdera en undersökning
- Dokumentera och diskutera
- Observera
- Sortera
- Beskriva och förklara
Övning: " Vi låtsas att vi är elever "
- Välj ut ett föremål som du tror är en " sjunkare " respektive " flytare ".
- Fotografera av högarna med " flytare och sjunkare " och publicera på bloggen.
- Ge exempel på elevsvar som kan förklara varför det flyter eller sjunker.
- Samtal kring de likheter och skillnader som finns inom respektive grupp av " flytare " och " sjunkare " .
- Vilka begrepp kan dyka upp och hur ska man bemöta dessa ?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar