fredag 10 april 2015

Översikt av uppdragen och kopplingar till Lgr 11

Uppdrag 1: Det flyter och sjunker
  • Vissa föremål flyter och andra sjunker.
  • Exempel på föremål som  flyter / sjunker. 
  • Flyta/sjunka i salt/sötvatten.

Egg, Hen'S Egg, Protein, Ovoid



Uppdrag 2: Vad flyter och vad sjunker ?
  • Elever samlar föremål som de tror flyter eller sjunker.
  • Likheter och skillnader mellan föremålen
Screw, Woodscrew, Wood, Iron, Metal

Uppdrag 3: Kan en skruv flyta ?
  • Hitta egenskaper som avgör om föremål flyter eller sjunker ?
  • Vikt och storlek
Uppdrag 1-3: Flera faktorer påverkar flytförmågan

Uppdrag 4: Vad väger föremålen ?
  • Är det alltid så att tunga saker sjunker?
  • Undersöka viktens betydelse för flytförmågan

Uppdrag 5: Kan du få en lerklump att flyta ?
  • Hur påverkar lerans form dess vikt ?
  • Hur påverkar lerans form dess flytförmåga ?



Uppdrag 6: Varför sjunker inte en pråm ?
  • Utforma  pråmar med hjälp av aluminiumfolie
  • Hur ska den tillverkas för att lasta så många kulor som möjligt ?
  • Vad är det som gör att pråmar kan bära så stor last utan att sjunka ?
Uppdrag 4-6 : Storlek, form och vikt påverkar flytförmågan

Uppdrag 7: Hur mycket väger vatten ?
  • Hur kan man väga vatten ?
  • Vikt av en cylinder med vatten jämförs med cylindrar med samma storlek.

Water, Wave, Drip, Liquid, Drop Of Water

Uppdrag 8: Testa flytförmågan i saltvatten
  • I uppdrag 3 prövas flytförmågan i sötvatten. Nu i saltvatten.
  • Eleverna jämför vikten på salt o sötvatten.
  • Utifrån mätningar på vatten så ska man göra förutsägelser om föremålen flyter eller sjunker i saltvatten

Uppdrag 9: Vi skapar oss flyt
  • Kombinera flytare och sjunkare. Vilka kommer att flyta ?
  • Använda tidigare dokumentation som stöd för förutsägelser.

Uppdrag 10: Vi testar okända cylindrar
  • Kommer de okända cylindrarna att flyta eller sjunka ?
  • Planera och genomföra en systematisk undersökning
Uppdrag 7-10: Föremål som väger mer/mindre än samma volym vätska kommer att sjunka/flyta


Temat och Lgr11

Fysik

Syfte

Genom undervisningen i ämnet fysik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: 
  • använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle,
  • genomföra systematiska undersökningar i fysik, och 
  • använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.

Centralt innehåll

Årskurs 4–6
Temat ger dig som pedagog möjlighet att fokusera på följande moment i kursplanerna:
Fysiken och vardagslivet 
Krafter och rörelser i vardagssituationer och hur de upplevs och kan beskrivas, till exempel vid cykling.
Fysiken och världsbilden
Några historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen. 
Olika kulturers beskrivningar och förklaringar av naturen i skönlitteratur, myter och konst och äldre tiders naturvetenskap.
Fysikens metoder och arbetssätt 
Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering. 
Mätningar och mätinstrument, till exempel klockor, måttband och vågar och hur de används i undersökningar. 
Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter. 
Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar