- Vissa föremål flyter och andra sjunker.
- Exempel på föremål som flyter / sjunker.
- Flyta/sjunka i salt/sötvatten.
Uppdrag 2: Vad flyter och vad sjunker ?
- Elever samlar föremål som de tror flyter eller sjunker.
- Likheter och skillnader mellan föremålen
Uppdrag 3: Kan en skruv flyta ?
- Hitta egenskaper som avgör om föremål flyter eller sjunker ?
- Vikt och storlek
Uppdrag 1-3: Flera faktorer påverkar flytförmågan
Uppdrag 4: Vad väger föremålen ?
- Är det alltid så att tunga saker sjunker?
- Undersöka viktens betydelse för flytförmågan
Uppdrag 5: Kan du få en lerklump att flyta ?
- Hur påverkar lerans form dess vikt ?
- Hur påverkar lerans form dess flytförmåga ?
Uppdrag 6: Varför sjunker inte en pråm ?
- Utforma pråmar med hjälp av aluminiumfolie
- Hur ska den tillverkas för att lasta så många kulor som möjligt ?
- Vad är det som gör att pråmar kan bära så stor last utan att sjunka ?
Uppdrag 4-6 : Storlek, form och vikt påverkar flytförmågan
Uppdrag 7: Hur mycket väger vatten ?
- Hur kan man väga vatten ?
- Vikt av en cylinder med vatten jämförs med cylindrar med samma storlek.
Uppdrag 8: Testa flytförmågan i saltvatten
- I uppdrag 3 prövas flytförmågan i sötvatten. Nu i saltvatten.
- Eleverna jämför vikten på salt o sötvatten.
- Utifrån mätningar på vatten så ska man göra förutsägelser om föremålen flyter eller sjunker i saltvatten
Uppdrag 9: Vi skapar oss flyt
- Kombinera flytare och sjunkare. Vilka kommer att flyta ?
- Använda tidigare dokumentation som stöd för förutsägelser.
Uppdrag 10: Vi testar okända cylindrar
- Kommer de okända cylindrarna att flyta eller sjunka ?
- Planera och genomföra en systematisk undersökning
Uppdrag 7-10: Föremål som väger mer/mindre än samma volym vätska kommer att sjunka/flyta
Temat och Lgr11
Fysik
Syfte
Genom undervisningen i ämnet fysik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle,
- genomföra systematiska undersökningar i fysik, och
- använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.
Centralt innehåll
Årskurs 4–6
Temat ger dig som pedagog möjlighet att fokusera på följande moment i kursplanerna:
Fysiken och vardagslivet
Krafter och rörelser i vardagssituationer och hur de upplevs och kan beskrivas, till exempel vid cykling.
Fysiken och världsbilden
Några historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen.
Olika kulturers beskrivningar och förklaringar av naturen i skönlitteratur, myter och konst och äldre tiders naturvetenskap.
Fysikens metoder och arbetssätt
Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
Mätningar och mätinstrument, till exempel klockor, måttband och vågar och hur de används i undersökningar.
Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar