- Lera
- Plastbyttor
- Vatten
- Rundstav
- Balansvåg
Förberedelser:
- Hur ska det dokumenteras ? Häfte, lösblad eller dator.
- Värm upp leran ( blir lättare att forma )
- Plocka fram materialet men lägg rundstaven åt sidan tills eleverna eventuellt själva upptäcker den
Mål:
- Att kunna forma en lerklump så att den flyter.
- Utveckla förståelse för hur volymen påverkar flytförmågan.
Centralt innehåll Lgr 11
- Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering
- Dokumentation av enkla undersökningar
- Tolkning och granskning av information med koppling till fysik.
- Mätningar och mätinstrument t.ex. vågar och hur de används i undersökningar.
Förmågor i fokus ( Markerat med gult )
- Söka och granska information
- Ta ställning och motivera
- Diskutera och kommunicera naturvetenskap
- Ställa frågor
- Formulera en hypotes
- Planera en undersökning
- Genomföra en undersökning
- Tolka och dra slutsatser
- Utvärdera en undersökning
- Dokumentera och diskutera
- Observera
- Sortera
- Beskriva och förklara
Övning:
- Dela ut lera och låt alla väga upp en lerklump med massa 20-22 ? gem.
- Låt var och en forma en båt och pröva flytförmågan.
- Lasta båten med kulor och undersök hur mycket det går att lasta.
- Vilka begrepp kan dyka upp och hur ska man bemöta dessa ?
Frågor att ställa till eleverna:
- Hur tror du att man kan forma lerklumpen så att den flyter ?
- Varför tror du att man ska forma den på det sättet ?
- Hur tror du att vikten påverkas när du formar lerklumpen på olika sätt ?
Elevens självbedömning ( Grönt = Jag kan själv Gult = Jag kan tillsammans med en klasskamrat Röd = Jag kan med hjälp av lärare )
- Kan forma en lerklump så att den flyter
- Kan förklara hur formen bestämmer flytförmågan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar