måndag 27 april 2015

Uppdrag 5 " Kan en lerklump flyta "

Material:
  • Lera
  • Plastbyttor
  • Vatten
  • Rundstav
  • Balansvåg
Förberedelser:
  • Hur ska det dokumenteras ? Häfte, lösblad eller dator.
  • Värm upp leran ( blir lättare att forma )
  • Plocka fram materialet men lägg rundstaven åt sidan tills eleverna eventuellt själva upptäcker den
Mål: 
  • Att kunna forma en lerklump så att den flyter.  
  • Utveckla förståelse för hur volymen påverkar flytförmågan.
Centralt innehåll Lgr 11
  • Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering
  • Dokumentation av enkla undersökningar
  • Tolkning och granskning av information med koppling till fysik.
  • Mätningar och mätinstrument t.ex. vågar och hur de används i undersökningar.
Förmågor i fokus ( Markerat med gult )
  • Söka och granska information
  • Ta ställning och motivera
  • Diskutera och kommunicera naturvetenskap
  • Ställa frågor
  • Formulera en hypotes
  • Planera en undersökning 
  • Genomföra en undersökning
  • Tolka och dra slutsatser
  • Utvärdera en undersökning
  • Dokumentera och diskutera
  • Observera
  • Sortera
  • Beskriva och förklara

Övning:  
  • Dela ut lera och låt alla väga upp en lerklump med massa 20-22 ? gem.
  • Låt var och en forma en båt och pröva flytförmågan.
  • Lasta båten med kulor och undersök hur mycket det går att lasta.
  • Vilka begrepp kan dyka upp och hur ska man bemöta dessa ?
Frågor att ställa till eleverna:
  • Hur tror du att man kan forma lerklumpen så att den flyter ?
  • Varför tror du att man ska forma den på det sättet ?
  • Hur tror du att vikten påverkas när du formar lerklumpen på olika sätt ?


Elevens självbedömning ( Grönt = Jag kan själv    Gult = Jag kan tillsammans med en klasskamrat Röd = Jag kan med hjälp av lärare )

  • Kan forma en lerklump så att den  flyter           
  • Kan förklara hur formen bestämmer flytförmågan   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar