fredag 10 april 2015

Uppdrag 1 " Det flyter och det sjunker "



Material:
  • Mystiska pärlor, salt och muggar
  • Tidningar och saxar
Förberedelser:
  • Hur ska det dokumenteras ? Häfte, lösblad eller dator.
  • Plocka fram två muggar. Den ena fylls med sötvatten
  • Blanda salt och vatten i en mugg. Se till att du har tillräckligt med salt så att kulan flyter. 1 del salt och 4 delar vatten.
  • Blanda ordentligt så att det blir svårt att se skillnaden mellan muggarna.
Mål: 
  • Beskriva och dokumentera din undersökning av vilka föremål som flyter eller sjunker i vatten
  • Beskriva några tänkbara egenskaper som du tror påverkar ett föremåls förmåga att flyta eller sjunka
Centralt innehåll Lgr 11
  • Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering
  • Dokumentation av enkla undersökningar
  • Tolkning och granskning av information med koppling till fysik.

Förmågor i fokus ( Markerat med gult )
  • Söka och granska information
  • Ta ställning och motivera
  • Diskutera och kommunicera naturvetenskap
  • Ställa frågor
  • Formulera en hypotes
  • Planera en undersökning 
  • Genomföra en undersökning
  • Tolka och dra slutsatser
  • Utvärdera en undersökning
  • Dokumentera och diskutera
  • Observera
  • Sortera
  • Beskriva och förklara
Förslag på frågor att arbeta utifrån ( Se flik 11:5 )



Övning:  " Vi låtsas att vi är elever "
  • Klipp ut bilder ur tidningarna som föreställer föremål som du tror kommer att sjunka i vatten.
  • Klipp ut bilder ur tidningarna som föreställer föremål som du tror kommer att flyta i vatten.
  • Placera ut bilderna i tre högar. En hög för " sjunkare ", en hög för " flytare " och en hög för      " osäkra ". Fotografera av högarna och publicera på bloggen.
  • Ge exempel på elevsvar som kan förklara varför det flyter eller sjunker. 
  • Genomför övningen med de mystiska pärlorna och samtala kring betydelsen av vad föremålen flyter i. Jämför t.ex med olja eller luft.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar