Material:
- Mystiska pärlor, salt och muggar
- Tidningar och saxar
Förberedelser:
- Hur ska det dokumenteras ? Häfte, lösblad eller dator.
- Plocka fram två muggar. Den ena fylls med sötvatten
- Blanda salt och vatten i en mugg. Se till att du har tillräckligt med salt så att kulan flyter. 1 del salt och 4 delar vatten.
- Blanda ordentligt så att det blir svårt att se skillnaden mellan muggarna.
Mål:
- Beskriva och dokumentera din undersökning av vilka föremål som flyter eller sjunker i vatten
- Beskriva några tänkbara egenskaper som du tror påverkar ett föremåls förmåga att flyta eller sjunka
Centralt innehåll Lgr 11
- Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering
- Dokumentation av enkla undersökningar
- Tolkning och granskning av information med koppling till fysik.
Förmågor i fokus ( Markerat med gult )
- Söka och granska information
- Ta ställning och motivera
- Diskutera och kommunicera naturvetenskap
- Ställa frågor
- Formulera en hypotes
- Planera en undersökning
- Genomföra en undersökning
- Tolka och dra slutsatser
- Utvärdera en undersökning
- Dokumentera och diskutera
- Observera
- Sortera
- Beskriva och förklara
Förslag på frågor att arbeta utifrån ( Se flik 11:5 )
Övning: " Vi låtsas att vi är elever "
- Klipp ut bilder ur tidningarna som föreställer föremål som du tror kommer att sjunka i vatten.
- Klipp ut bilder ur tidningarna som föreställer föremål som du tror kommer att flyta i vatten.
- Placera ut bilderna i tre högar. En hög för " sjunkare ", en hög för " flytare " och en hög för " osäkra ". Fotografera av högarna och publicera på bloggen.
- Ge exempel på elevsvar som kan förklara varför det flyter eller sjunker.
- Genomför övningen med de mystiska pärlorna och samtala kring betydelsen av vad föremålen flyter i. Jämför t.ex med olja eller luft.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar