Material:
- En uppsättning av de föremål som hör till arbetsblad 4
- Kopior av arbetsblad 4.
- Papperskopia på de uppförstorade föremålen
- Häftmassa/ magneter till de uppförstorade kopiorna.
- Gem för att visa på föremålens medelvärde.
- Tavla att använda för klassdiagrammet. Minst 30 gem hög ( 1,5 m x 1 m )
- Balansvågens olika delar
Förberedelser:
- Hur ska det dokumenteras ? Häfte, lösblad eller dator ( excel )
- Hur ska medelvärdet på gruppens mätningar redovisas ?
- Plocka fram materialet.
- Montera en balansvåg som visningsexempel och gå igenom kalibrering.
- Förklara hur fjäderklämman fungerar.
Syfte och mål:
- Få en inledande förståelse för hur massan är kopplad till flytförmågan. Tunga saker kan flyta !
- Planera, genomföra och dokumentera en undersökning. Öva naturvetenskapligt arbetssätt, genomföra korrekta mätningar och dra slutsatser av mätningarna.
- Kunna beräkna medelvärde.
- Tolka och läsa av diagram och tabeller
Centralt innehåll Lgr 11
- Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering
- Dokumentation av enkla undersökningar
- Tolkning och granskning av information med koppling till fysik.
- Mätningar och mätinstrument t.ex. vågar och hur de används i undersökningar.
Förmågor i fokus ( Markerat med gult )
- Söka och granska information
- Ta ställning och motivera
- Diskutera och kommunicera naturvetenskap
- Ställa frågor
- Formulera en hypotes
- Planera en undersökning
- Genomföra en undersökning
- Tolka och dra slutsatser
- Utvärdera en undersökning
- Dokumentera och diskutera
- Observera
- Sortera
- Beskriva och förklara
Övning:
- Vi genomför uppdrag 4 och följer bokens instruktioner
- Vilka ord och begrepp är lämpliga att behandla ? Rangordna, medel, median, kalibrera, felkällor etc.
- Vilka elevuppfattningar kan formuleras kring vikt och flytförmåga ?
Tips ! Samarbete med matematik kring medelvärde och median.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar