måndag 27 april 2015

Uppdrag 4 " Vad väger föremålen ? "

Material:
  • En uppsättning av de föremål som hör till arbetsblad 4
  • Kopior av arbetsblad 4. 
  • Papperskopia på de uppförstorade föremålen
  • Häftmassa/ magneter till de uppförstorade kopiorna.
  • Gem för att visa på föremålens medelvärde.
  • Tavla att använda för klassdiagrammet. Minst 30 gem hög ( 1,5 m x 1 m )
  • Balansvågens olika delar
Förberedelser:
  • Hur ska det dokumenteras ? Häfte, lösblad eller dator ( excel )
  • Hur ska medelvärdet på gruppens mätningar redovisas ?
  • Plocka fram materialet.
  • Montera en balansvåg som visningsexempel och gå igenom kalibrering.
  • Förklara hur fjäderklämman fungerar.
Syfte och mål: 
  • Få en inledande förståelse för hur massan är kopplad till flytförmågan. Tunga saker kan flyta !
  • Planera, genomföra och dokumentera en undersökning. Öva naturvetenskapligt arbetssätt, genomföra korrekta mätningar och dra slutsatser av mätningarna.
  • Kunna  beräkna medelvärde.
  • Tolka och läsa av diagram och tabeller
Centralt innehåll Lgr 11
  • Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering
  • Dokumentation av enkla undersökningar
  • Tolkning och granskning av information med koppling till fysik.
  • Mätningar och mätinstrument t.ex. vågar och hur de används i undersökningar.
Förmågor i fokus ( Markerat med gult )
  • Söka och granska information
  • Ta ställning och motivera
  • Diskutera och kommunicera naturvetenskap
  • Ställa frågor
  • Formulera en hypotes
  • Planera en undersökning 
  • Genomföra en undersökning
  • Tolka och dra slutsatser
  • Utvärdera en undersökning
  • Dokumentera och diskutera
  • Observera
  • Sortera
  • Beskriva och förklara
Övning:  
  • Vi genomför uppdrag 4 och följer bokens instruktioner
  • Vilka ord och begrepp är lämpliga att behandla ? Rangordna, medel, median, kalibrera, felkällor etc.
  • Vilka elevuppfattningar kan formuleras kring vikt och flytförmåga ?
Tips ! Samarbete med matematik kring medelvärde och median.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar