- Temat består av 10 uppdrag.
- Experimentbaserat arbetssätt och ska likna hur en forskare söker kunskap.
- Elevens roll är att i samarbete med andra utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt.
- Lärarens roll är att bl.a att sammanfatta, ställa frågor och hjälpa eleverna att analysera sina resultat.
- Ni ska få arbeta igenom varje uppdrag på det sätt som eleverna kommer att möta uppdragen. Det är en stor fördel om man själv har fått prova det mesta praktiskt och därför försöker vi ordna det så att alla praktisk får erfara varje uppdrag.
- Efter varje uppdrag så gör vi en snabb utvärdering och samtalar kring de frågor som dykt upp.Viktigt att plocka upp de elevfrågor som eventuellt kan dyka upp och hur man kan bemöta dessa. Vi samtalar om och markerar de förmågor som vi anser prövas i de olika uppdragen.
- Ni kommer få tips och ideer om mina erfarenheter kring vad som är viktigt att tänka på inför varje uppdrag.
- Förslag på bedömning utifrån kunskapskraven i Lgr 11.
- Förslag på modell för elevens självbedömning.
- Ett digitalt test som ger underlag för bedömning inom begrepp, modeller och teorier.
Dagens schema:
Varje arbetspass är ca. 80 minuter.
Varje arbetspass är ca. 80 minuter.
- Pass 1 Presentation, Vi besöker NTA:s hemsida, klicka på länken . Introduktion uppdrag 1-3. Flera faktorer påverkar flytförmågan.
- Fika 20 minuter
- Pass 2 Uppdrag 4-6. Storlek, form och vikt påverkar flytförmågan.
- Lunch
- Pass 3 Uppdrag 7-8.Gruppövning " Ställa bra frågor är viktigare än att få rätt svar "
- Fruktstund och kort bensträckare
- Pass 4 Uppdrag 9-10. Bedömningsstöd, sammanfattning, frågestund och utvärdering.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar